
zaterdag, december 18, 2004
Bewoners 'te kijk gezet' in eigen wijk
Op elf plaatsen in de Roermondse volkswijk 't Veld zijn de afgelopen week twintig foto's van 3 bij 4 meter opgehangen met zelfportretten van inwoners van die wijk. In totaal maakten vierhonderd inwoners de afgelopen maanden gebruik van de mogelijkheid om zichzelf te fotografen in een leegstaand winkelpand in 't Veld.
De openluchttentoonstelling van zelfportretten is een initiatief van fotograaf Peter Wijnands uit Swalmen, die in het winkelpand een fotostudio inrichtte en de bewoners de beschikking gaf over professionele fotoapparatuur. Daarmee konden ze zichzelf met een digitale camera op de foto zetten.
De expositie blijft tot het eind van de zomer 2005 staan, en Wijnands is bezig met een fotoboek waarin alle portretten worden opgenomen. Langs de tentoonstelling heeft de VVV een wandelroute gemaakt.
De openluchttentoonstelling van zelfportretten is een initiatief van fotograaf Peter Wijnands uit Swalmen, die in het winkelpand een fotostudio inrichtte en de bewoners de beschikking gaf over professionele fotoapparatuur. Daarmee konden ze zichzelf met een digitale camera op de foto zetten.
De expositie blijft tot het eind van de zomer 2005 staan, en Wijnands is bezig met een fotoboek waarin alle portretten worden opgenomen. Langs de tentoonstelling heeft de VVV een wandelroute gemaakt.
vrijdag, december 17, 2004
Justin Jin in FOAM en NRC
In samenwerking met NRC Handelsblad organiseert het Rijksmuseum voor de zevende keer een tentoonstelling naar aanleiding van een speciale foto-opdracht onder de naam Document Nederland. Dit jaar draait de tentoonstelling om het leven van jongeren op en rond school. Fotograaf Justin Jin volgde een jaar lang een aantal maanden drie leerlingen van drie verschillende scholengemeenschappen tijdens de les, in de pauze, maar ook na schooltijd thuis bij hun ouders, tijdens hun bijbaan en uitgaan met vrienden en vriendinnen. Het resultaat: drie unieke portretten met meer dan 50 foto’s van jonge mensen in een turbulente periode van hun leven.
Foam, Keizersgracht 609, Amsterdam
Op zaterdag 18 december staat de Thema-Bijlage van NRC Handelsblad in het teken van Document Nederland: Op zoek naar Sophie, Hakan en Roderick.
Zie ook de foto van Sophie die Amber Beckers vanavond maakte bij de opening.
Foam, Keizersgracht 609, Amsterdam
Op zaterdag 18 december staat de Thema-Bijlage van NRC Handelsblad in het teken van Document Nederland: Op zoek naar Sophie, Hakan en Roderick.
Zie ook de foto van Sophie die Amber Beckers vanavond maakte bij de opening.
Noorderlicht 2005
De hoofdtentoonstelling van Noorderlicht 2005 gaat over fotografie die de vluchtigheid van het moment overstijgt, fotografie die gelezen kan worden als een verhaal over de tijd waarin zij gemaakt is, maar die tegelijkertijd een verhaal suggereert over een andere tijd, toen of later. Traces & Omens (werktitel) zoekt naar het verhaal dat het vastgelegde moment omringt; reflectieve foto's waarin sporen van het verleden doordringen in het heden en foto's die een profetische lading in zich bleken te hebben, of die lading wellicht zullen hebben.
De research voor het thema is nu gaande en loopt door tot begin april.
Inzendingen en andere suggesties zijn welkom; deze kunnen rechtstreeks naar de curator gestuurd worden. De Noorderlicht 2005 manifestatie loopt van 3 september tot en met 9 oktober.
De research voor het thema is nu gaande en loopt door tot begin april.
Inzendingen en andere suggesties zijn welkom; deze kunnen rechtstreeks naar de curator gestuurd worden. De Noorderlicht 2005 manifestatie loopt van 3 september tot en met 9 oktober.
donderdag, december 16, 2004
Niet zo boos kijken

foto Stefano Paltera
Maria Sharapova poses for photographer Patrick Demarchelier during a photo shoot for a watch company advertising campaign, Sunday, Dec. 12, 2004, in Malibu, California.
A night with the paparazzi
Tabloids and magazines are stuffed full of pictures of celebrities stumbling out of nightclubs in the small hours, often the worse for wear. But who are the photographers behind the lenses, and how do they operate?
Lees verder bij de BBC.
De radiodocumentaire is ook te beluisteren en (tijdelijk) te downloaden.
Lees ook de commentaren.
Lees verder bij de BBC.
De radiodocumentaire is ook te beluisteren en (tijdelijk) te downloaden.
Lees ook de commentaren.
woensdag, december 15, 2004
U2-foto Anton Corbijn brengt vermogen op
Een uit 1982 daterende U2-foto van de hand van de Nederlandse fotograaf Anton Corbijn heeft dinsdag op een veiling in Dublin twaalfduizend euro opgebracht. Het veilinghuis had de door de vier bandleden gesigneerde foto vooraf getaxeerd op een waarde van tussen de zes- en tienduizend euro. De identiteit van de nieuwe eigenaar is niet bekendgemaakt. De foto toont de leden van U2 op een grasveld. Zanger Bono kijkt opzij, de andere drie bandleden staan achter hem en kijken recht vooruit.
Corbijn is de huisfotograaf van U2. Hij nam de fotografie voor tal van U2-albums voor zijn rekening en regisseerde een aantal videoclips. De geveilde foto behoort tot de eerste die hij van de Ierse band nam. De afbeelding is nooit gepubliceerd.
Bron: HBVL.
Corbijn is de huisfotograaf van U2. Hij nam de fotografie voor tal van U2-albums voor zijn rekening en regisseerde een aantal videoclips. De geveilde foto behoort tot de eerste die hij van de Ierse band nam. De afbeelding is nooit gepubliceerd.
Bron: HBVL.

dinsdag, december 14, 2004
D2H een flink stuk goedkoper
Nikon USA Inc. has today dropped the price significantly on the Nikon D2H Professional Digital SLR by close to $1200 US.
The new minimum advertised price (MAP) on the Nikon D2H in the US will be $1999.
The new minimum advertised price (MAP) on the Nikon D2H in the US will be $1999.
zondag, december 12, 2004
Photo Pool
Wie telden wij in de Nieuwe Kerk in Delft?
Jerry Lampen, Phil Nijhuis, Jasper Juinen, Robin Utrecht, Olaf Kraak, Frank van Beek en Albert Nieboer.
Jerry Lampen, Phil Nijhuis, Jasper Juinen, Robin Utrecht, Olaf Kraak, Frank van Beek en Albert Nieboer.
Cas Oorthuys' foto's van Amersfoort gedigitaliseerd
Cas Oorthuys (1908-1975) fotografeerde in de jaren vijftig veelvuldig in Amersfoort. Een selectie van zijn foto’s van de stad werd in 1957 opgenomen in een boekje met de titel Dit Is Amersfoort.
In de Tweede Wereldoorlog probeerde Oorthuys met portretfoto’s het hoofd boven water te houden. Hij leverde zijn eigen bijdrage aan het verzet door persoonsbewijzen te vervalsen. In de Hongerwinter van 1944 sloot hij zich aan bij De Ondergedoken Camera, een groep die rond Dolle Dinsdag (5 september 1944) was ontstaan en die de Duitse bezetting illegaal documenteerde. Het materiaal van De Ondergedoken Camera bepaalde grotendeels het beeld dat ontstond van de Hongerwinter.
Tijdens de wederopbouw legde hij het herstel van ons land vast en verloor daarbij nooit de individuele mens uit het oog. Integendeel, Oorthuys plaatste de mensen in hun woon- en werkomgeving en deed dat zonder de compositie uit het oog te verliezen.
De negatieven van Cas Oorthuys bevinden zich sinds 1990 in het Nederlands fotomuseum in Rotterdam, dat de Archiefdienst Amersfoort toestemming gaf voor de digitalisering van het Amersfoortse ‘pakket’. Wie de foto’s van Oorthuys bekijkt op de website, wandelt door het Amersfoort van een halve eeuw geleden.
Het is niet mogelijk om afdrukken van foto’s te laten maken. Dat recht is voorbehouden aan het Nederlands fotomuseum, dat op verzoek afdrukt op barietpapier. Wel verschijnt nog deze maand een serie van tien ansichtkaarten.
Bron: De Stentor.
In de Tweede Wereldoorlog probeerde Oorthuys met portretfoto’s het hoofd boven water te houden. Hij leverde zijn eigen bijdrage aan het verzet door persoonsbewijzen te vervalsen. In de Hongerwinter van 1944 sloot hij zich aan bij De Ondergedoken Camera, een groep die rond Dolle Dinsdag (5 september 1944) was ontstaan en die de Duitse bezetting illegaal documenteerde. Het materiaal van De Ondergedoken Camera bepaalde grotendeels het beeld dat ontstond van de Hongerwinter.
Tijdens de wederopbouw legde hij het herstel van ons land vast en verloor daarbij nooit de individuele mens uit het oog. Integendeel, Oorthuys plaatste de mensen in hun woon- en werkomgeving en deed dat zonder de compositie uit het oog te verliezen.
De negatieven van Cas Oorthuys bevinden zich sinds 1990 in het Nederlands fotomuseum in Rotterdam, dat de Archiefdienst Amersfoort toestemming gaf voor de digitalisering van het Amersfoortse ‘pakket’. Wie de foto’s van Oorthuys bekijkt op de website, wandelt door het Amersfoort van een halve eeuw geleden.
Het is niet mogelijk om afdrukken van foto’s te laten maken. Dat recht is voorbehouden aan het Nederlands fotomuseum, dat op verzoek afdrukt op barietpapier. Wel verschijnt nog deze maand een serie van tien ansichtkaarten.
Bron: De Stentor.
Leesvoer
In het NikonPro Magazine 12/2004 een artikel over Jeroen Oerlemans, die ook de cover schoot voor de Groene Amsterdammer van vorige week (zie onder).
Meer foto's van Jeroen Oerlemans zijn te bekijken bij Panos.
En in het (Engelstalige) Canon You Connect een artikel over modefotograaf Sean Cunningham.

Foto Jeroen Oerlemans
Meer foto's van Jeroen Oerlemans zijn te bekijken bij Panos.
En in het (Engelstalige) Canon You Connect een artikel over modefotograaf Sean Cunningham.

Foto Jeroen Oerlemans